پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226920
«ورزش همگاني»؛ «پيشگيري از بيماري‌»
تاریخ انتشار : 1395/08/15 10:10:30
نمایش : 1028
يک نماينده مجلس از پيشنهاد اختصاص درصدي از بودجه‌هاي حوزه درمان به حوزه ورزش علي‌الخصوص ورزش همگاني خبر داد و گفت: هزينه در ورزش براي پيشگيري از بيماري سرمايه است زيرا از هر يک دلار هزينه در اين مقوله مي‌توان ۱۰ دلار هزينه فايده کسب کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا پورابراهيمي درباره ارائه پيشنهاد اختصاص درصدي از بودجه‌هاي حوزه درمان به حوزه ورزش‌همگاني اظهار داشت: در حوزه سلامت براساس طبيعت هزينه‌هاي که دارد بودجه قابل توجه اي نيز صرف مي‌شود و در سالهاي اخير نيز بودجه‌هاي سلامت از عددهاي بالاي برخوردار بود، البته ما شاهد رضايتمندي مردم در حوزه سلامت نيز بوديم و خوشبختانه پرداختي مردم در اين حوزه نيز کاهش يافته است که اين مسئله نشأت گرفته از همکاري خوب مجلس و دولت در تخصيص بودجه سلامت بوده است.

قطع عضوهاي که با پيشگيري قطع شد

نماينده مردم کرمان و راور در مجلس در توضيح بيشتر عنوان کرد: با اين وجود بايد به مقوله پيشگيري توجه کرد که مصداق بارز آن را مي‌توان به بيماري فلج اطفال اشاره کرد که در سالهاي قبل از انقلاب و اوايل انقلاب شاهد ابتلاي سالانه هزاران کودک به بيماري فلج اطفال بوديم که هزينه‌هاي درمان سرسام آوري را براي کشور در برداشت که خوشبختانه با برنامه ملي قطره "فلج اطفال" عمده اين مشکل برطرف شد و از قطع عضو بسياري جلوگيري به عمل آمد.

يک دلاري که 10 دلار سود دارد

پورابراهيمي در ادامه بيان داشت: بنابراين هم اکنون در دنيا بحث ورزش براي پيشگيري در حوزه بيماري‌ها علي الخصوص در سنين نوجواني و جوانان بسيار مطرح است، زيرا براساس برآوردها ثابت شده است که هزينه در اين حوزه سرمايه است، زيرا از هر يک دلار هزينه در مقوله ورزش مي‌تواند 10 دلار هزينه فايده بياورد، يعني اگر در يک شهري هزينه‌اي براي درمان مردم آن شهر صرف مي‌شود مي‌توان با يک دهم آن هزينه - از بروز بيماري‌ها و هزينه‌هاي درمان جلوگيري کرد و اين فارغ از رنج‌ بيماران و از دست دادن عمر مفيد انسانها است.

فقط 2 درصد؛ نتيجه پيشگيري از ناتواني‌ها در ايران

رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در اين راستا به ارائه پيشنهاد اختصاص درصدي از بودجه‌هاي حوزه درمان به حوزه ورزش علي الخصوص ورزش همگاني در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: براين اساس پيشنهاد داديم تا درصدي از بودجه درمان در حدود 2 تا 5 درصد به ورزش همگاني اختصاص يابد، که البته بايد اين پيشنهاد در کميسيون تلفيق تصويب شود که اگر اين تصويب صورت پذيرد به واقع تحولي عظيم در پيشگيري از بيماري‌ها و ناتواني‌ها در ايران رخ مي‌دهد.

جلوگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و بيماري‌هاي روان با «ورزش»

پورابراهيمي در توضيحات بيشتر نسبت به ضرورت توجه به ورزش همگاني و همچنين ورزش حرفه اي با تخصيص بودجه‌هاي مناسب عنوان کرد: هم اکنون برخي فدراسيون‌ها به دليل کمبود اعتبارات حتي در استانها ناتوان از برگزاري يک اردوي ورزشي هستند، چه برسد به تهيه امکانات ورزشي و مواردي از اين دست؛ بنابراين توجه به ورزش بسيار مي‌تواند از شيوع بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي و در ادامه از مشکلات روحي و جسمي مردم کشورمان بکاهد.

تربيت دانشمند براي خلق ثروت

وي ادامه داد: بنابراين همانطور که رهبر معظم انقلاب در حوزه آموزش فرموده بودند که هزينه براي آموزش سرمايه است زيرا تربيت يک دانشمند مي‌تواند به خلق ثروت براي کشور بيانجامد، مسلماً هزينه براي ورزش نيز به نوعي سرمايه گذاري است، علي الخصوص در ورزش همگاني که مي‌تواند از بروز بسياري از بيماري‌ها و متعاقب آن از هزينه درمان بکاهد.

"پيشگيري" زمانبر است

نماينده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: براين اساس اگر تخصيص درصدي از بودجه درمان به ورزش همگاني تخصيص يابد در طولاني مدت شاهد تحول بسياري در حوزه پيشگيري از بيماري‌ها خواهيم بود، زيرا نبايد از چنين برنامه‌هاي انتظار نتايج رويايي در کوتاه مدت داشته باشيم، زيرا حوزه پيشگيري زمانبر است.

نيمي از يک پايتختي که دوچرخه سوار هستند هم مردم و هم مسئولان

پورابراهيمي در مصداقي در زمينه توجه به ورزش همگاني و متعاقب آن صرفه جويي در هزينه‌هاي درمان به وضعيت سلامت و ورزش در پايتخت دانمارک (کپنهاک) اشاره کرد و گفت: بنده به شخصه اين کشور را ديدم، مثلاً نيمي از مردم کپنهاک از دوچرخه استفاده مي‌کنند و براي مسئولان اين کشور استفاده از دوچرخه در زمينه حمل و نقل خودشان امري عادي و طبيعي شده است.

ورزش همگاني - سلامت مردم را متحول مي‌کند

وي با اشاره به وضعيت بيماري‌هاي مانند سرطان و ... در کشور خاطرنشان کرد: اگر تخصيص درصدي از بودجه درمان به ورزش همگاني اختصاص يابد کارهاي بزرگي مي‌توان براي سلامت مردم در استان‌ها انجام داد، مثلاً از يک رديف بودجه 5 هزار ميلياردي حوزه سلامت (درمان) اگر فقط 2 درصد هم به حوزه ورزش‌همگاني اختصاص يابد، مسلماً با 250 ميليارد تومان - تحولي عظيم مي‌توان در ورزش استانها در راستاي تضمين سلامت مردم انجام داد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html